tisdag 19 juli 2011

Vår potta och flygande händer

Vi har en jättesmidig potta. En sån där med insats, en löstagbar skål som gör att man slipper tvätta hela pottan varje gång det hamnar något i den. Man lyfter bara ur skålen, gör rent den och sätter tillbaka. Superbra, så länge man verkligen sätter tilbaka skålen... Eller så länge ingen unge med flit vill testa hur det är att gå på pottan utan den. Jag lämnar inga detaljer här, men låt säga att jag är glad att vi har våtmatta på badrumsgolvet, inte mosaik...

Idag så hade någon lämnat skålen i badrummet (var det jag?). Pottan stod ute på trädäcket. Lillebror fick bråttom och upptäckte inte att den var borta förrän det var för sent. Puh, "bara" nr 1.... Han blev i alla fall jätteledsen. Eftersom det var nattning och han hade trampat runt lite i kisset, sa jag till honom att kisset fick bli ett moln, så fick pappa tvätta trädäcket sen. "Neje, kiss blir inte ett moln. Man får torka upp det!" svarade han surt. Jaha, bara att torka upp det då... Han tänker rent logiskt och i det korta perspektivet. Vattnets kretslopp har inte riktigt sjunkit in än, fastän vi läst lite om det....

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite sött, med dessa lillgamla tvärsäkra kommentarer han kommer med nu för tiden. När han skulle sova petade jag till honom lite i huvudet av misstag. Jag bad om ursäkt och sa att jag var trött och att min hand bara råkade flyga dit lite: "Neje, händer flyger inte!" sa han surt och när jag tänkte på det förstod jag honom. Händer sitter ju fast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar