onsdag 20 juli 2011

Jag får stryk av min tvååring

Idag var jag med lillasyster på toaletten. Vi pottränar henne, men hon vill gärna gå på riktiga toaletten. Det går eftersom vi har en barnring. Jag satt på pallen mitt emot henne, för att hålla koll på att hon inte ramlar ner. Mitt i allt detta blev hon av någon anledning som jag inte begrep, sur på mig, sa "Nä" och slog mig hårt (ja faktiskt trots att hon bara är två år) upprepade gånger i ansiktet. Jag sa ifrån på skarpen "Aj, det där gjorde ont! Sluta!", med en så arg min jag bara kunde frambringa. Vad gör min dotter då? Jo, exakt samma sak, en gång till. Hon blev skitsur på mig för att jag sa till henne, och läxade upp mig igen, och nu med ännu bistrare min... Ska bli spännande att ser hur hon blir i tonåren...

Vad jag gjorde då? Jo, jag lyckades faktiskt hålla masken och ignorera beteendet och gick därifrån. Allt annat hade blivit en eskalering av hennes dåliga beteende. Å jag kände lite att det inte var värt en massa stryk, ens från en tvååring, för att förhindra ett blåmärke eller en bula på henne....

PS. Vill än en gång poängtera att ingen av oss vuxna slåss. Det beteendet har hon lärt sig själv, eller lärt sig av andra barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar