onsdag 6 juli 2011

Ett varmt bad och nakenhopp

Hela förmiddagen var en kamp. Idag hade vi inte någon avlösare för M hos oss, och inte heller hade vi någon ledig släkting som ville hjälpa oss (det brukar vi sällan ha), så vi var helt ensamma med barnen. Vid lunch var både maken och jag helt slut, eftersom det ena buset avlöst det andra under förmiddagen...

Så vid lunch kände vi oss rätt desperata efter lite lugn och ro. "Fyll poolen med riktigt varmt vatten!" bad jag maken. Han brukar slanga varmvatten inifrån huset. Den här gången blev vattnet extra varmt, säkert ca 30-35 grader, och extra djupt. Jag lyckades locka ner alla barnen samtidigt (medan maken fixade i köket), trots att pojkarna är badkrukor. Det var nästan helt magiskt. Alla tre blev lugna och mjuka i kroppen på en gång. Jag satt och vaktade på en stol ett tag, men sen hoppade jag i jag också. Det var helt ljuvligt och vi bara mös en stund, alla fyra. Plötsligt vände sig M mot mig och sa: "Om du tar av dig BH:n....". Så pausade och flinade han, åt sin egen lustighet. Jag väntade på fortsättningen. "Då rinner det ut mjölk i hela poolen.", fortsatte han samtidigt som han fnissade. "Det är därför du har BH på dig." Hm, det var 1 år sen jag slutade amma och han minns fortfarande...

Vi mös lite till, sen bestämde lillebror att han hade badat färdigt och sprang upp och pillade med något. Jag, M och lillasyster fortsatte att njuta av det varma vattnet. Då helt plötligt kom lillasysters nedkissade (ärvda) kalsonger flygande in i poolen. Nu var det lillebror tur att fnissa nöjt. Å han hoppade jämfota av förtjusning. Jag kastade snabbt ur dem och sen kom de flygande en gång till (vad trodde jag egentligen skulle hända?!).  Sen lyfte jag i honom och la jag undan kalsongerna.

När M hade badat färdigt sprang han naken upp i studsmattan och började hoppa. Lillebror kom raskt efter, naken han också. De brukar få vara där tillsammans om M är duktig och hoppar försiktigt. Lillebror fnissade lite eftersom M sällan vill vara naken. Han är lite blyg. Han vill inte visa sig med bar överkropp för någon (men har samtidigt inga problem att springa runt i kalsonger här hemma, oavsett vem som är här). "Hämta kalsonger!" beordrade M mig så fort lillebror kommit in i studsmattan. Och jag lydde, eftersom jag inte tycker om när de går i och ur studsmattan i onödan (fallrisk). M tog på sig dem, men då blev lillebror sur och försökte slita av M dem igen med orden: "Nej, du behöver va nakenfis!". Visst är det ett underbart uttryck!? "BEHÖVER vara nakenfis", ja det behöver vi kanske allihopa ibland. Vi vet kanske bara inte om det? Det är kanske alldeles underbart att hoppa studsmatta naken, i alla fall när man är barn. Har vi vuxna glömt det? (Fast lillebror tänkte förmodligen lite egoistiskt. Han ville nog inte vara naken ensam och tog då till det kraftfulla ordet "behöver".)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar