onsdag 20 juli 2011

En "bebis" som slåss

Om du hade haft en storebror som var huvudet längre än dig, betydligt starkare, elakare och som slog, puttade och bet dig eller försökte (men någon stoppade honom), dagarna i ända, hade du muckat med honom då? Hade du gått fram och smält till honom, bara för att han gjorde något irriterande som t ex kallade dig bebis. Förmodligen inte. Men du är vuxen och inte lika impulsstyrd som lillasyster. Hon gör det ideligen.

Men jag måste ge henne det, att hon blir bättre och bättre på att slåss. Nu slår hon så hårt att det gör ont t o m på mig. Hon slår mig i uppfostringssyfte, så att jag ska lyda henne. Inte för att det funkar, för jag ignorerar a la modern barnuppfostran. (Ignorera det dåliga beteendet, beröm det bra.)

Idag är i alla fall sista dagen som M kallar henne bebis, så vi får hoppas att även lillebror slutar med det och att en del av irritationen försvinner. Jag vet inte varför men M har fått för sig att syskonen är bebisar till dagen de fyller 2 år. Vi har inte kunnat övertala honom om motsatsen. Det är klart att det är irriterande, vara 2 år, inte kunna säga mer än 10 ord och bli kallad bebis varje dag av sina storebrorsor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar