torsdag 7 juli 2011

Mera varmbad och dålig basketbolls-marginal

Det var så lyckat igår med varmbadet i barnpoolen, att vi körde favorit i repris idag. Alla hoppade i direkt, även jag. Det börjar bli ont om rena bh:ar, så jag hoppade i topp-less. Vi har nästan ingen insyn i trädgården, så jag tänkte att va fasen vill grannarna stå i sitt lilla fönster och glo, så låt dem! Direkt när jag hoppat i knep lillasyster sig fast i mina bröstvårtor, med sina små händer. Hm, jag blev lite ställd måste jag säga.... Vad handlade nu det om? Bra handtag om man inte vill drunkna? Och lillebror började skrika: "Mamma gå ur! Jag får inte plaaaats!" M a o inte en lika angenäm upplevelse idag för mig... Men barnen var glada.

Eftersom det är lite intensivt nu på semestern och vi inte ska åka någonstans, har vi köpt lite nya saker till barnen som de kan roa sig med. Idag hämtade vi upp tre nya likadana blåa basketbollar. Först tänkte jag bara beställa en, eftersom det mest är M som vill ha och de egentligen är för stora för småsyskonen, men sen såg jag framför mig hur de skulle bråka om den där enda basketbollen. Även om lillasyster inte klarar bära den, än mindre studsa den, skulle hon säkert åtminstone vilja ligga på sin egen boll, bara för att ha en egen. Sån är hon... Så jag beställde tre. Vad hände då, när maken skulle pumpa dem med kompressorn? Jo, ventilen på en av dem lossnade och åkte in i bollen. Doh! Jag skulle köpt fyra, en i reserv... Eller varför inte fem? Så det blev nästan precis som jag hade föreställt mig. Killarna studsade glatt med bollarna, medan lillasyster skrek avundsjukt. Men maken löste det genom att ta med henne ute på framsidan. Distraktion, är en småbarnsförälders bäste vän!

Efter maten ville lillasyster prompt bada igen. "Låt henne!" sa jag, utan att tänka på att det just var efter maten. Maken och jag tittade på henne och kommenterade hur söt och glad hon var där i poolen. "Ingen badkruka direkt" konstaterade vi och fortsatte plocka in disk, så det inte skulle bli flugfest i uterummet, samtidigt som vi höll koll så hon inte skulle dyka under vattnet. Vi borde nog hållt koll på mer än så, för när lillebror skulle göra henne sällskap flöt det en massa "nya" saker i vattnet... Jag högg en freesbee och en spade och började plocka upp bitarna, eftersom jag vet av erfarenhet att tiden inte är en vän, när det ser ut som det såg ut. Man måste få upp bitarna snabbt, innan de hinner smula sig.

"Här har du en sån där bajsfiskargrej." sa maken och räckte mig silen jag hade haft till att ta ur småflugor tidigare. Jag fick upp det mesta och gick in med det i huset och började hälla ner det i toaletten. Då hör jag maken frustrerat utifrån. "Nej, kasta INTE i basketbollarna i poolen!" och en massa fniss. När jag kom ut ur badrummet var alla barnen och basketbollarna i vardagsrummet och maken frågade desperat om jag hade sett nyckeln till terrassdörren.

Såna där silar är bra till mycket, förresten. För närvarande funkar den som bajsvattensuttömningsfilter. Jag tänker att det gärna får regna en del i natt... Någon som vill komma hit och bada i vår pool? (Men har vanan inne att skrubba rent den....) Förresten, så kom sanden de åt igår ut, men jag tänker inte beskriva det utan bara konstatera att det nog inte är så nyttigt att äta mycket sand. Den innehöll förmodligen bakterier.

Efteråt sa jag till maken: "Såg du att jag har startat en ny blogg? Jag vet vad jag ska skriva om ikväll." "Heter den bajsbloggen?" frågade han. Hm, det borde den kanske göra. Eller kiss-och-bajsbloggen. Men jag hade nog faktiskt inte tänkt mig att det skulle bli så här mycket sånt. Det är nog bara för att det är sommar och barnen är nakna. Åtminstone kan jag försöka skylla på det, tänker säkert någon av er... Hm, jag får nog lova er att höja ribban lite i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar