måndag 29 augusti 2011

Vi tar, slänger iväg och tar tillbaka saker

I den här familjen har vi stor vana av att ta och slänga iväg alla möjliga saker och ta tillbaka dem igen. Det går förstås bara om de inte flyger iväg för långt.


Saker vi brukar slänga iväg och ta tillbaka:
* Lillebrors arga. Jag brukar hävda att det flyger jättelångt bort, men lillebror tar ändå oftast tillbaka det. Så jag får slänga iväg det några gånger till, tills det inte kommer tillbaka mera.
* Mitt arga, det brukar flyga iväg lång bort till granngatan, så jag inte kan ta tillbaka det. Det är lika ofta jag som lillebror som slänger iväg det.
* Lillebrors bus, som han dock tar tillbaka direkt igen. Men efteråt sitter han ofta stilla så det ska vara kvar hos honom.
* Lillasyster tar tillbaka pussar, som hon inte gett sitt medtycke till.

Saker jag brukar ta och ge tillbaka till dem:
* Lillebrors ligga still och nanna. När jag tagit det, tar han direkt tillbaka det och lägger sig stilla i sängen, så jag inte kan ta det igen.
* Lillebrors och lillasysters kissa på pottan. De tar alltid tillbaka det.

Manipulativt, javisst! Men det funkar nästan varje gång, oftast utan särskilt mycket bråk. Och funkar det inte, så är plan B att försöka pussa bort det oönskade beteendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar