onsdag 28 mars 2012

En syndabock

Igår förklarade lillebror varför han slår lillasyster: "För att hon ska bli snäll."

Han är minst sagt irriterad på henne. Hon är så klart bara liten. Fast rätt ettrig och envis. Och små barn gör, som andra små barn, dvs hon slår tillbaka.

Idag är lillebror hemma och sjuk. Öroninflammation och äter mest glass. Han plockade upp en pärlplatta och efter ett tag hittade han kladd på den, som var misstänkt likt chokladsås.

"Vem har gjort det?" frågade han mig och tittade på mig med stora ögon. Jag sa att det kunde vara vem som helst i familjen och rabblade upp våra namn.

"Vem tror du att det är?" frågade jag honom. Då svarade han med lillasysters namn. Jag pekade på hans hand, där det fanns en likadan fläck och frågade vem som hade gjort den. Han svarade med sitt namn. Då undrade jag om det inte kunde vara han som kladdat på pärlplattan, i alla fall.

"Neje!" sa han tvärsäkert och upprepade lillasysters namn.

(Och sen blev det en diskussion om hur man egentligen lär lillasyster något.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar